Full-facts in plaats van Fact-free

1000 twitteraars wegen niet op tegen één onderzoekjournalist

Mythes (fact-free beweringen) houden mensen in stand omdat het hen goed uitkomt. Zoals de mythe dat de mens maar 10% van zijn hersenen gebruikt. Dit is een aantrekkelijke mythe omdat het voor ons heel wat mogelijkheden belooft als het waar zou zijn. We gebruiken echter in de realiteit allemaal 100% van ons brein. Dat is duidelijk te zien met de moderne brein beeldvorming technieken. “De linkse partijen hebben de weg vrij gemaakt voor een vloedgolf van migranten” is ook een mythe die sommigen goed uitkomt. Het is echter de KVP geweest die, als typische gezinspartij, gezinshereniging mogelijk gemaakt heeft.

Communicatieadviseurs en gedragstrainers hebben decennia lang “fact free” hun standaard verhaal verkondigd dat in de communicatie de inhoud slechts voor 7% een rol speelt: De bron van deze bewering is een onderzoek uit de jaren ‘70 dat, direct na publicatie, volstrekt verkeerd geïnterpreteerd werd. Deze misinterpretatie viel blijkbaar zo in de smaak dat deze voor meer dan 30 jaar voor waarheid werd aangehouden. Ook de oorspronkelijke onderzoeker zelf kon hier maar weinig aan doen zoals in het filmpje te zien is.

Nieuws en wetenswaardigheden verspreiden zich razendsnel via Twitter. En mythes ook. De twitteraar is volkomen vrij in het zenden van boodschappen, van geruchten, halve waarheden tot echte feiten. Je zou kunnen zeggen dat Twitter een ontwikkeling heeft doorgemaakt die ik maar even “van 1.0 naar 2.0” noem. In het kader van deze column voeg ik 3.0 er aan toe.

  • tweet 1.0 : Ik ga nu koffie drinken
  • tweet 2.0 : Lees deze column!
  • tweet 3.0 : Zie, de gemiddelde Griek werkt 2119 uur per jaar, Duitser 1390 uur.

Tweets 2.0 kunnen een bron van spitsvondigheden en humor zijn en zijn daarom heel waardevol. Van tweets 3.0 kan nog meer verwacht worden als de traditionele (kwaliteits)kranten als NRC, de Volkskrant en Trouw en omroepen die programma’s als Tegenlicht (tv) en Argos (radio) verzorgen, de onderzoekjournalistiek, op welk gebied dan ook, beschermen, koesteren en er vooral in investeren. En als juist die journalisten hun bevindingen via tweets 3.0 veel meer gaan verspreiden, dan moet het mogelijk zijn voortaan fact-free beweringen, fact-free politics en fact-free dienstverlening snel te ontmaskeren en terug te dringen.

Marc Oskam – “Venijn in de start

Deze column is op 22 juni 2011 gepubliceerd op de site van de OrganisatieActivist

Lees hier voor meer ontzenuwingen van mythes van populisten
Lees hier over de 10% brein mythe

Organisaties en managers helpen

This entry was posted in Marc Oskam's Blog. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>