Onderwijs verbeteren? Dat doe je (zo)!

De “Robbert-Dijkgraaf-in-zakformaat” als sleutel voor kwaliteitsverbetering

In de voorstellen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren kom je steevast maatregelen tegen om docenten die het goed doen, beter te belonen. De richting van kijken is goed, immers onderwijs is lesgeven. Maar omdat het management van bijna alle scholen de docenten die er al jaren niets van bakken ongemoeid laat, verdient de leiding niet zo’n blanco cheque zomaar te krijgen. Onderwijsbesturen en managers die als zeurende kinderen om de haverklap voor hun goede docenten geld vragen, dienen daarom glashard genegeerd te worden. Maar, DOEN goede docenten iets extra’s dat van veel waarde is, ja, dan is dat een ander verhaal …….

Dit als inleiding voor mijn voorstel voor schoolbesturen en schooldirecties om eens wat te gaan doen dat betekenis heeft op het gebied van werkelijke kwaliteitsverbetering.

1. Leg in de maand april van elk schooljaar aan elke leerling van uw school de volgende vraag voor: “Wie van de docenten die je hebt meegemaakt, vind je een erg goede docent van wie je veel geleerd hebt? Licht je antwoord toe (kan je geen docent noemen, noem dan geen docent)”. Geachte lezer, als u merkt dat uw wenkbrauwen nu in de frons-stand zijn gaan staan en u hebt toevallig een schoolgaande zoon of dochter tussen de 13 en 18 jaar, dan nodig ik u uit deze vraag eens te stellen tijdens het eten, vanavond. Ik kan u verzekeren dat u niet alleen razendsnel een antwoord krijgt, maar ook nog eens een antwoord dat evenwichtig is en op feiten en voorbeelden gebaseerd.

2. Directie, u kijkt welke docenten opvallend vaak genoemd worden. De vaak-genoemden krijgen van u elk een extra uur per week in het volgende schooljaar. Elke leerling (van brugklas tot examenjaar) kan naar dit wekelijkse “college” van een uur gaan, waar zijn of haar vraag of verzoek leidend is.

3. Komen, bijvoorbeeld, docenten Frans, biologie en scheikunde in geen velden of wegen voor in de lijst van vaak-genoemden, dan geen extra uur voor deze vakken. Ga dan eens kijken en onderzoeken hoe het lesgeven in deze secties er nu eigenlijk bij staat. Doe eens wat!

4. De ster-docent krijgt voor dit uur extra uitbetaald; drie keer zijn of haar uurloon. Durf dit eens!

Met dit voorstel doet u deze docenten geen groter plezier. De ster-docent zal als een Robbert Dijkgraaf-in-zakformaat zijn of haar vakmanschap voor een altijd hongerig publiek elke keer weer even graag willen aanspreken.

Marc Oskam is auteur van het boek “Venijn in de start”

Organisaties en managers helpen

This entry was posted in Marc Oskam's Blog. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>