Interimmers zijn de verkeerde helden

Een aantal citaten uit dit artikel

(…) Hoe gaat dat als je als organisatieadviseur tijdens een kennismakingsgesprek vraagt wat er aan de hand is? Dan krijg je nooit een eerlijk antwoord van een managementteam. Het middenkader is niet capabel, wordt er dan gezegd, of de IT-afdeling zit vol met hobbyisten. De trap wordt van boven naar onderen schoon geveegd. Het managementteam bekent nooit zelf: we zijn zelf tekort geschoten (…).

Lastpost
Een adviseur komt bij een kennismakingsgesprek voor een tweesprong te staan, legt Marc Oskam uit. Hij kan zeggen “ja, het ligt aan het middenkader en ik kan helpen het middenkader beter te maken”. Dan ben je een bondgenoot van het topmanagement (…). Maar die aanpak veroorzaakt teleurstellingen. Hier geldt de Wet van de Consultancy; als je de oplossing snel gevonden hebt, dan heb je niet goed gezocht. Immers, als een opdrachtgever het bij het rechte eind heeft, dan heeft hij helemaal geen adviseur nodig. Een goed organisatieadviseur pakt het volgens Marc Oskam anders aan. Die durft bij een kennismakingsgesprek lastige vragen te stellen. Met het risico dat hem de opdracht niet wordt gegund. Inderdaad, 99 van de 100 managers kiest niet voor de vakman. Zo’n lastpost is tien minuten binnen voor het kennismakingsgesprek en zijn gesprekpartners zitten al onder de blauwe plekken. Een op de 100 opdrachtgevers heeft lef en durft op de pijnbank te gaan liggen. Dat maakt het voor goede adviseurs moeilijk opdrachten te vinden (…).

Marc Oskam doet een aantal suggesties. Organisaties moeten zich realiseren hoe afhankelijk ze zijn en worden van externe adviseurs. Eerst zouden ze zelf hun problemen moeten proberen op te lossen. Lukt dat niet, dan is het zaak een adviseur te nemen die durft, niet eentje die meepraat. Deze adviseur moet vanaf de zijlijn zijn werk doen en niet alle initiatief naar zich toetrekken. De opdrachtgever moet zelf de touwtjes in handen houden.

Boeman
(…) Resteert de knagende vraag waarom Nederland wereldwijd bovenaan staat als het gaat om het inschakelen van interim-managers, externe organisatieadviseurs en andere consultants. Marc Oskam: ‘Het is een gewoonte. Daarbij komt dat organisaties de kool en de geit sparen. Als de eerste adviseur het slecht doet, dan huren ze een tweede in uit angst om te kiezen. Dan wordt er gezegd dat het aan de adviseur ligt. En wat betreft de interim-manager; organisaties stellen graag een interim-manager aan die namens de top van de organisatie moeilijke keuzes mag maken. Deze externe laten nog wel eens de spierballen rollen omdat die beseft dat hij binnen een half jaar weer weg is. Dit type interim-managers zijn de verkeerde helden. Zij verarmen organisaties meer dan dat zij deze verrijken’.

Organisaties en managers helpen

This entry was posted in Artikelen in dagbladen. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>